Wat zijn verschijnselen van de veteranenziekte?

• Snel opkomende hoofdpijn;
  • Spierpijn;
  • Een ziek gevoel;
  • Hoge koorts;
  • Hoesten;
  • Kortademigheid;
  • Grote vermoeidheid;
  • Verwardheid.

Advies

Graag geven wij u advies op welke wijze u de risico’s op een legionellabesmetting kan verkleinen en op welke wijze u het beste kan handelen als iemand een besmetting heeft opgelopen.

Voorlichting

Als Stichting Veteranenziekte, StVZ, geven wij voorlichting op diverse beurzen. Wij delen ook daar onze folder uit en raden aan om deze bij belangrijke (reis)documenten te voegen.

Hoe kunt u besmet raken?

Als water zich in nevelvorm in de lucht bevindt, kan de bacterie ingeademd worden. Dit kan een besmetting veroorzaken. De veteranenziekte is niet besmettelijk.

Waar bevindt de legionellabacterie zich?

De legionellabacterie komt voor in de grond en in (leiding)water, maar in zulke kleine aantallen dat de bacterie niet schadelijk is. Het gevaar van de bacterie is dat zij zich tussen een temperatuur van 25 en 55 ºC explosief kan vermenigvuldigen. Vooral als het water bij deze temperatuur stilstaat kunnen meerderen bacteriën snel aangroeien. Dit kan voorkomen worden door sterke doorstroming van het water.

25%

Volledig arbeidsongeschikt na een legionellabesmetting (van de 90% die last hebben van restverschijnselen)

Velen

Dodelijke slachtoffers per jaar in Nederland

80%

> 5 jaar restklachten te houden

90%

Restklachten zoals vermoeidheid, pijn aan spieren en gewrichten en concentratieproblemen

Spoelen

Indien u langer dan een week bent weggeweest dan raden wij u aan om alle tappunten in huis te spoelen en de inhoud van de leidingwaterinstallatie te verversen. Dit geldt voor zowel warm en koud water. Laat de kranen ongeveer 5 minuten goed doorspoelen. Het grootste gevaar zit met name in de aerosolvormende tappunten (voorbeeld, de douchekop is een aerosolvormend/vernevelend tappunt)

Voordat u de douchekop gaat spoelen kunt u het beste een emmer met water vullen. Vervolgens plaats u de douchekop onder het water en plaats daar een handdoek of theedoek omheen. Daarna opent u de kraan en spoelt u zowel de warm en koud waterzijde gedurende de aangegeven tijdsduur die wij hebben aangegeven. Uiteraard gaan wij ervan uit dat de emmer overloopt en dat het water naar het afvoerputje stroomt.

Indien het niet mogelijk is om de douchekop te verwijderen dan kunt u het beste de ruimte goed ventileren (ramen openzetten). Onze voorkeur gaat er naar uit dat u de douchekop met een natte doek afdekt zodat er een minimale verneveling ontstaat. Vervolgens kunt u starten met het spoeltraject.

Bij twijfel kunt u er altijd voor kiezen om de douchekop van de doucheslang te verwijderen en dat u alleen onder de straal gaat douchen.

Aandachtspunt: Als u gespoeld heeft dan betekend het niet dat er geen legionella meer in de leidingwaterinstallatie zit! Alert blijven is het allerbelangrijkste!

Praktische tips!

• Zorg ervoor dat de temperatuur van het douchewater bij het tappunt minimaal 60ºC wordt. De bacterie kan namelijk niet leven bij temperaturen boven de 60ºC. U kunt met een thermometer en een emmer meten hoe hoog de temperatuur van uw hete, ongemengde douchewater is.
  • Heeft u een bubbelbad en heeft u het langere tijd niet gebruikt, vul het bad dan eerst met water van minimaal 60ºC. Zet het bad aan en laat het na tien minuten weer leeglopen. U kunt het bad ook schoonmaken met reinigingsmiddelen voor zwembaden.
  • Als uw luchtbevochtiger werkt met verneveling, is er een risico. Door er gekookt water in te doen en ze dagelijks/wekelijks schoon te maken en te verversen, kunt u het risico van besmetting voorkomen.
  • Het water van een plantenspuit die in de zon heeft gestaan, dient u voor gebruik te verversen.
  • Zonneboilers moeten voorzien zijn van een na verwarming die het water voortdurend boven de 60ºC houdt. Ook moet de zonneboiler op de juiste manier geïnstalleerd en afgesteld zijn.
  • Het is belangrijk de tuinslang na gebruik goed leeg te laten lopen. Ook kunt u beter niet fijn nevelig sproeien.
  • Geen besmettingsgevaar vormen: koffiezetapparaten, stoomstrijkijzers, ligbaden, waterpistolen en de airconditioning van uw auto.
  • Als u twijfelt aan de veiligheid van uw warmwatersysteem, raadpleeg dan uw installateur (bij voorkeur aangesloten bij Techniek Nederland o.g.)

Andere aerosolvormende (vernevelende) voorzieningen in en om uw woning:

• Buitendouche
  • Terraskoeler