*Teun, slachtoffer Legionella

Teun, slachtoffer Legionella

Bekijk meerdere getuigenissen

“Legionella? Is dat niet hetzelfde als Salmonella?”

Legionella is een bacterie die een acute infectie aan de luchtwegen kan veroorzaken. Besmetting kan leiden tot de veteranenziekte. De ziekte kan ontstaan wanneer mensen de bacterie inademen, bijvoorbeeld in een douche of via een sproei-installatie. Als water bij een temperatuur van 25 en 55ºC stilstaat kunnen de bacterieën snel aangroeien. De symptomen variëren van een lichte koorts tot een longontsteking.

25%

Volledig arbeidsongeschikt na een legionellabesmetting.

Dodelijke slachtoffers per jaar in Nederland

80%

> 5 jaar restklachten te houden

90%

Restklachten zoals vermoeidheid, pijn aan spieren en gewrichten en concentratieproblemen

Een luisterend oor voor je vragen over Legionella?

Tips!

Spoelen douche

Spoel alle kranen met koud en warm water. Zorg hierbij dat u het water niet vernevelt. Stop de douchekop in een emmer met water of doe een washandje om de douchekop. Ventileer de ruimte.

Last van de volgende symptomen: snel opkomende hoofdpijn, spierpijn en een ziek gevoel, gevolgd door longontsteking met koorts boven de 39°C, hoesten en soms kortademig? Neem contact op met uw huisarts en noem de mogelijkheid van legionellose.

Na uw vakantie (langer dan 1 week) bij thuiskomst: spoel dan ook weer alle kranen met koud en warm water door.

Stichting veteranenziekte

De Stichting Veteranenziekte wil graag in contact komen met personen die de veteranenziekte hebben of hebben gehad, of die te maken hebben (gehad) met een ander ziektebeeld dat is gerelateerd aan legionellabesmetting – en die nog niet bekend zijn bij en met de Stichting.

Nieuwsberichten

Blijf op de hoogte van de actualiteit rond deze ernstige ziekte.