Zwembad de Banakker in Etten-Leur dicht na legionellabesmetting

ETTEN-LEUR – Het binnenbad van zwembad De Banakker is woensdagmiddag gesloten omdat legionellabacterie aangetroffen is in een van de douches.

Volgens communicatieadviseur Nausikaa van den Merkenhof van de gemeente Etten-Leur zou het om de legionellabacteriesoort ‘Non Pneumophila’ gaan. “Dat is de minst gevaarlijke soort die bovendien de ziekte niet direct kan veroorzaken.

De kans op besmetting is dus erg klein”, aldus Van den Merkenhof.

Alle openbare zwembaden zijn verplicht om elk half jaar een standaard controle op legionella uit te laten voeren. Volgens de gemeente is de tweede halfjaarlijkse check vorige week donderdag uitgevoerd. Pas woensdagmiddag zou uit de uitslag gebleken zijn dat de gewraakte bacterie aangetroffen is in een van de douches, die dus ook na test nog een week in gebruik geweest is.

“Uit voorzorg is het zwembad gistermiddag meteen gesloten. De doucheleidingen worden op dit moment thermisch gereinigd om de bacterie te doden,” aldus Van den Merkenhof. De gemeente zei gisteren nog niet te weten op welke termijn het zwembad weer opengesteld kan worden. “Maar uiteraard streven we ernaar om dit zo snel mogelijk weer te doen,” aldus de communicatieadviseur.

Bron: www.bndestem.nl