Legionellabesmetting duurt lang

Een besmetting met de legionella-bacterie ijlt veel langer na dan tot dusver gedacht.

Van de bezoekers van de westfriese Flora die in 1999 besmet raakten, heeft meer dan 90 procent nog steeds last van ernstige beperkingen in het sociaal functioneren. Ze hebben moeite in de omgang met anders, hebben ernstige emotionele problemen en verklaren dat ze een slechte geestelijke gezondheid hebben. Dit blijkt uit een onderzoek onder patiënten. Vandaag worden de resultaten gepresenteerd aan slachtoffers van de legionella-uitbraak in Bovenkarpsel, die aan 32 mensen het leven kostte. Meer dan 200 bezoekers van de Westfries Flora werden toen ernstig en langdurig ziek.

In 2000 is een eerste onderzoek gehouden onder de getroffenen van de legionella-epidemie in Bovenkarspel. Tijdens het vervolgonderzoek door klinisch psychologe Bertina Herforth is bekeken hoe de klachten zich hebben ontwikkeld.
Van de 350 donateurs van de Stichting Vereranenziekte hebben er 171 aan het onderzoek meegedaan”78 getroffenen door de Flora-ramp, 51 mensen die besmettingen opliepen in 200,2001 of 2002 en 27 mensen die in 2003 besmet raakten tijdens vakantie in het buitenland.

Vooral psychische klachten zijn zeer hardnekkig bij legionella-slachtoffers. In de Flora-groep komen de meeste klachten over de lichamelijke gezondheid: 50 procent. Dat beeld is in de groep van recente besmettingen veel gunstiger: 23 procent. Volgends de onderzoekster kan dit het gevolg zijn van het feit dat de gemiddelde leeftijd van de Flora-groep met bijna 65 jaar het hoogst is.

Bron: Trouw.