Voetballers bij Reiger Boys door legionella ongewassen huiswaarts

HEERHUGOWAARD Wie deze dagen voetbalt bij voetbalvereniging Reiger Boys op sportcomplex De Wending in Heerhugowaard keert na afloop van wedstrijd of toernooi onder de modder huiswaarts. Douchen is niet mogelijk omdat onlangs de legionellabacterie werd gevonden in de douches op het complex.

Na de vondst van de legionellabesmetting werd besloten alle activiteiten op het complex af te blazen. Ook de kantine bleef voorzorg gesloten. Nadat bleek dat het om een onschadelijke vorm van legionella ging, werd begin vorige week in overleg met de GGD en de gemeente Heerhugowaard besloten dat activiteiten vanaf afgelopen woensdag weer door konden gaan. De douches mogen echter nog niet worden gebruikt.

Watermonsters
De vereniging schrijft op haar website dat er afgelopen week watermonsters zijn genomen om te controleren of de bacterie inmiddels niet meer aanwezig is. Omdat deze monsters enkele dagen op kweek moeten staan, verwacht de club de uitslag na dit weekend.

Toiletten
Omdat er geen watertoevoer naar de douches is afgesloten, kunnen de spelers wel gewoon gebruikmaken van de kleedkamers. Ook de toiletten en tapwaterpunten kunnen worden gebruikt. Zodra vaststaat dat de legionellabesmetting is opgelost.

Toernooi
Zondag komen talloze jeugdteams uit de provincie naar De Wending voor het toernooi Ballorig. Reiger Boys heeft de deelnemende clubs ingelicht over de situatie en garandeert dat zij zonder enig risico kunnen deelnemen aan het toernooi. Ook clubs die Reiger Boys deze dagen bezoeken, waaronder Alcmaria Victrix, informeren hun leden over de situatie.

Bron: www.rtvnh.nl