Terug van vakantie? Kraan en douchekop doorspoelen!

Drinkwater dat enige tijd heeft stilgestaan, is niet zo vers als u van PWN gewend bent. Daarom adviseren wij u om na uw vakantie de kranen en douchekop door te spoelen.

Als u op vakantie bent en thuis geen kraanwater gebruikt, staat het water stil in de aansluitleiding naar uw woning en ook binnen uw woning. Dit water smaakt minder fris dan vers water.

Wilt u er zeker van zijn dat u bij thuiskomst weer overal fris drinkwater heeft?
Laat dan de kranen korte tijd lopen en trek het toilet even door. Als dit water is weggespoeld, kan er weer vers water uw woning binnenstromen.

Toilet en kranen
‘Begin met het doorspoelen van het toilet’, adviseert procestechnoloog John Boogaard. ‘Hiermee wordt al een groot deel van het stilstaande water ververst. Vervolgens zijn alle kranen in huis aan de beurt. Zet telkens de koude en warme kraan gelijktijdig open, ongeveer een minuut lang. Heeft u een mengkraan, zet deze dan zo open dat er lauwwarm water uitkomt.’

Douchekop onderdompelen
De douchekop verdient speciale aandacht. Bij warm weer bestaat een kleine kans op een toename van legionellabacteriën in de leidingen. Boogaard: ‘Legionellabacteriën komen alleen vrij bij nevel, bijvoorbeeld in de kleine waterdruppeltjes die uit de douchekop komen. Als de douchekop wordt ondergedompeld in een emmer water, zal geen nevel ontstaan als vervolgens de douchekraan wordt opengezet. Zet ‘m ongeveer een minuut lang open op de warmste stand.’

Als u direct bij thuiskomst de kranen en douchekop doorspoelt, kunt u daarna weer snel genieten van het schone en betrouwbare water dat u van PWN gewend bent.

Wilt u meer weten?
Neemt u dan contact op met ons klantencontactcentrum.