PvdA verbaasd en bezorgd over legionella bij Venlose clubs

De Venlose PvdA-fractie is verbaasd en bezorgd over de te hoge concentratie legionellabacteriën die in de waterleidingen van de douches bij verschillende Venlose sportclubs is gevonden.

De PvdA heeft het stadsbestuur daarop vragen gesteld. Zo wil de fractie onder meer weten bij wie het beheer ligt van de waterinstallaties op gemeentelijke sportaccommodaties. ‘Als dat bij de gemeente ligt zijn dan de eisen en normen voor leidingwater opgevolgd en de maatregelen voor legionellapreventie nageleefd?’, schrijft fractievoorzitter Hay Janssen.

Douchen
De legionellabacterie is onder andere gevonden bij SV Blerick, Sportclub Irene en FCV. Volgens SV Blerick is de bacterie ook gesignaleerd bij DEV Arcen, Mustangs, HC Delta Hockey, Scopias, HBSV, TSC 04, VOS en Venlosche Boys. Voordat er weer gedoucht mag worden, moeten eerst de leidingen extra doorgespoeld worden en daarna worden er weer metingen gedaan. Deze procedure kan zo’n vier weken duren.

Wettelijke eisen
Janssen wil van het het College van Burgemeester en Wethouders weten of de waterinstallaties aan de wettelijke eisen voldoen. Daarnaast vraagt hij of alle sportaccommodaties onder de loep zijn genomen. ‘Hoe komt het dat aan het begin van het nieuwe seizoen pas bekend wordt dat er legionellabesmettingen zijn?’, schrijft hij ook nog.

Bron incl. tekst: www.1limburg.nl