Onrust over legionella groeit (Cor Mierop)

ROTTERDAM – Het aantal vragen over de veteranenziekte is de afgelopen maand in Zuid- en Noord-Holland verdubbeld.

Cor Mierop, regionale patiëntencoördinator bij de stichting Veteranenziekte, ontvangt sinds vier weken aanzienlijk meer telefoontjes. Hij krijgt wekelijks vier à vijf vragen, terwijl dat er een maand geleden nog ’één, misschien twee’ waren. De vragen variëren van ’Mijn moeder heeft legionella, kan ik ook besmet raken’, tot ’ik blijf me ziek voelen, ook nu de besmetting over is’.
Dat er bij een inwoonster van Numansdorp, mogelijk na een saunabezoek, een nieuw geval van legionellabesmetting is geconstateerd, verbaast Dordtenaar Mierop dan ook niet. ,,Het lijkt wel of er minder controle is en dat burgers alerter zijn. Onder leiding van minister Pronk was de inspectie heel zwaar. Daar is bijna niets meer van over.’’

Een woordvoerder van het ministerie van VROM beaamt dat het aantal regels sinds een aantal jaar drastisch is afgenomen. ,,De administratieve lasten wegen niet op tegen het risico,’’ zegt hij. ,,Na het drama op de West-Friese Flora, waarbij vele doden vielen, is gekozen voor zeer strenge regels. Die bleken niet in verhouding te staan tot het risico dat een mens loopt.’’
Het aantal besmettingen is al jaren op hetzelfde niveau, zegt de woordvoerder, al kan hij geen aantallen noemen.

De echtgenoot van de getroffen vrouw uit Numansdorp, de 52-jarige Yvonne Borremans, vindt dat er te weinig actie wordt ondernomen om de besmettingshaard op te sporen. Hij is woedend op de GGD, toezichtouder op de VROM-regels.
In de sauna waar zijn vrouw met vijf vriendinnen 15 maart een bezoek bracht, bekijkt de gezondheidsdienst morgen de leidingen, anderhalve week na de constatering van de besmetting. Vandaag wordt bij de vrouw thuis de douche gecontroleerd.
Een van de vrouwen lijdt inmiddels aan een dubbele longontsteking, het meest voorkomende symptoom van de veteranenziekte. Of zij daadwerkelijk besmet is, is nog onduidelijk.

Bron: Algemeen Dagblad.