Opnieuw legionella in IJdoornflat

ZAANDAM – Woningstichting Rochdale heeft bij een controle opnieuw gevaarlijke Legionella bacteriën aangetroffen in de waterleidingen van de IJdoornflat in Zaandam. Dat meldt de woningstichting zelf.

In februari was er ook al sprake van legionella in de flat. De toen genomen maatregelen blijken dus onvoldoende te werken. Alle douchekoppen in de flat zijn vervangen voor een kop met filter die de bacterie moet tegenhouden.

Maatregelen
In februari zijn alle leidingen in de flat gespoeld, gereinigd en gedesinfecteerd. Ook heeft Rochdale toen een brononderzoek gedaan en de aanbevelingen uit dit rapport laten uitvoeren. Op dat moment was de bacterie met succes verwijderd. Nu wijzen de nieuwe watermonsters uit dat de bacterie terug is. Dat heeft diverse oorzaken: in sommige woningen gaat de kraan te weinig open. Hierdoor blijft het water te lang stil staan, wordt het opgewarmd en krijgt de bacterie de kans zich te ontwikkelen. Technisch gezien blijken de leidingen voor koud en warm water te dicht bij elkaar te liggen. Hierdoor kan het koude water opwarmen. Daarom wil Rochdale de waterleiding gaan verleggen. Dit vergt de nodige voorbereidingen, het streven is om begin 2013 met de uitvoering te beginnen.

Verdere maatregelen
Alle bewoners op de bovenste verdieping krijgen op zeer korte termijn een spoelautomaat op het kraantje in de wc. Deze zorgt ervoor dat er op geregelde tijden water door de leidingen wordt gespoeld, waardoor legionellabacteriën minder kans maken. Met deze bewoners wordt een afspraak gemaakt wanneer de spoelmachine geïnstalleerd wordt. Medio november worden er nieuwe watermonsters genomen om de werking van de spoelapparaten te testen. De uitslag van de nieuwe watermonsters worden eind november verwacht en bekend gemaakt.

Bron: www.dichtbij.nl