Legionella-uitbraak in België: zeker 11 mensen zijn opgenomen in het ziekenhuis

In de regio rond het Oost-Vlaamse Evergem zijn elf mensen opgenomen in het ziekenhuis met een legionellabesmetting, een gevaarlijke bacterie die in verschillende drinkwatersystemen voorkomt. Dat meldt het Agentschap Zorg en Gezondheid. De oorzaak van de besmetting wordt nog onderzocht. De huisartsen in de regio zijn verwittigd en werden gevraagd attent te zijn voor de symptomen van legionella bij hun patiënten.

De patiënten kregen de eerste klachten in de periode van 29 april tot 6 mei. “Aangezien alle zieken tot nu toe in dezelfde relatief korte periode klachten zijn beginnen te krijgen, vermoeden we dat de bron van de legionellabesmetting intussen onder controle is, maar de situatie wordt van nabij gevolgd”, zegt woordvoerder Joris Moonens van het Agentschap Zorg en Gezondheid.

Besmetting

Besmettingen met legionella gebeuren door het inademen van waternevel. De bacterie groeit in water met een temperatuur tussen de 20 en 50 graden Celsius. Besmettingen kunnen gebeuren in onder andere bubbelbaden, apparatuur tegen apneu, via luchtkoelers, douches, of waterinstallaties die gebouwen of industriële processen koelen door vernevelen van water.

Moonens wijst erop dat het tot 19 dagen kan duren vooraleer legionella zich ontwikkelt. Het kan dus wel zijn dat er nog patiënten bijkomen die in contact zijn geweest met die bron. “Toch hoeven de bewoners van Evergem zich weinig zorgen te maken. Niet iedereen die besmet geraakt, wordt ziek. Vaak zijn het enkel oudere of kwetsbare mensen die klachten krijgen.”

Zorg en Gezondheid heeft de lokale besturen van Evergem en de aangrenzende gemeentes ingelicht. Ook de huisartsen in de regio in en rond Evergem zijn verwittigd, en gevraagd attent te zijn voor de symptomen van legionella bij hun patiënten.

tekst: www.hln.be

INFO Stichting Veteranenziekte