Legionella in Bijlmer Sportcentrum mogelijk gevolg van computerstoring

De gevaarlijke legionellabacterie die in het Bijlmer Sportcentrum is aangetroffen lijkt het gevolg te zijn geweest van een computerstoring. Dat zegt Marco van Leeuwen van het sportcentrum vandaag in Het Parool.

‘De computer zorgt ervoor dat de douches automatisch ‘s nachts met heet water worden doorgespoeld. Het systeem heeft in dit geval niet goed gewerkt. We onderzoeken hoe dat heeft kunnen gebeuren’, aldus Van Leeuwen.

De legionella werd tijdens een maandelijkse controle in het sportcomplex aangetroffen in de douches van de fitnessruimte. De doucheruimten blijven nu twee weken dicht, daarna wordt gecontroleerd of dit afdoende is geweest.

De gebruikers van de fitnessruimte zijn ingelicht over de legionella. Voor zover bekend is niemand besmet geraakt. De bacterie kan de veteranenziekte veroorzaken, wanneer mensen druppels waternevel inademen en zo worden besmet. De ziekteverschijnselen variëren van lichte griep tot longontsteking en de ziekte kan fataal zijn.

Lees vandaag meer in Het Parool.

Bron: www.parool.nl