Legionella bewegingshuis hardnekkig

ZWOLLE – De gebruikers van het Bewegingshuis in Stadshagen kunnen niet meer douchen na het sporten, nu een besmetting met legionella is geconstateerd. De gemeente Zwolle weigert huur te betalen aan de eigenaar zolang de installatie niet is verbeterd. In februari werd tijdens een periodieke controle een lichte variant van de legionella-bacterie aangetroffen. De gemeente liet de douches en kranen direct afsluiten en vroeg de eigenaar van het gebouw, Bouwinvest uit Amsterdam, maatregelen te treffen. Bouwinvest liet de leidingen doorspoelen, waarna de bacterie was verdwenen.

Enige maanden later dook de microbe andermaal op en werden de waterleidingen voor de tweede keer afgesloten. Bouwinvest wilde het probleem weer oplossen door de waterleidingen door te spoelen, maar daar ging de gemeente Zwolle niet mee akkoord. Ze vroeg het vastgoedbedrijf om de technische instrallatie aan te passen, waartoe het bedrijf niet bereid was. Daarop is de gemeente Zwolle gestopt met het betalen van de huur voor het gebouw. “Wij blijven bij ons standpunt”, zegt wethouder René de Heer, “en betalen de huur niet meer zolang er geen oplossing is.” De Heer zegt te hopen dat Bouwinvest binnen korte tijd eieren voor zijn geld kiest. “Zoniet, dan kan er een moment komen dat we de boel zelf gaan verbouwen.En de rekening naar Bouwinvest sturen.”

In een brief aan de verenigingen die van het Bewegingshuis gebruikmaken stelt de gemeente Zwolle dat er sprake is van een ‘lichte vorm’ van legionella met ‘beperkte kansen’ op gezondheidsklachten. “Mocht u toch gezondheidsklachten hebben waarvan u denkt dat ze het gevolg zijn van het gebruik van de warmwatervoorziening in het Bewegingshuis, dan adviseren wij u contact op te nemen met uw huisarts.”

B en W stellen zich ervan bewust te zijn dat de gebruikers van het bewegingshuis overlast ondervinden door de afsluiting van de douches. In de brief wordt nog gesteld nog dat een huurreductie niet aan de orde is, omdat de clubs de sportzalen nog steeds kunnen gebruiken, maar daar is het college volgens De Heer op teruggekomen. “De mensen die de zalen van de gemeente huren ondervinden ook overlast. We gaan iets aan de huurprijs doen.”

Bouwinvest wil niet op de kwestie ingaan. “Wij zijn over genoemd onderwerp in overleg met de gemeente en kunnen daarover vooralsnog geen verdere uitspraken doen”, zegt een woordvoerder.

Bron: www.destentor.nl