Legionella-alarm voor hardlopers Batavierenrace

8000 deelnemers van de Batavierenrace, een hardloopwedstrijd voor studenten, zijn mogelijk besmet geraakt met de legionellabacterie. Daarvoor waarschuwt de Universiteit Twente (UT).

De Batavierenrace finishte twee weken geleden in Enschede en veel deelnemers zijn vervolgens gaan douchen in het universitair sportcentrum. Uit een routinecontrole blijkt dat de legionella-bacterie in de douchekoppen voorkomt.
Advies: Ga naar de dokter

Deelnemers aan de estafetteloop tussen Nijmegen en Enschede die zich grieperig voelen, krijgen het advies naar de dokter gaan te gaan, zo staat op de site van de Universiteit Twente. De bacterie kan de veteranenziekte veroorzaken, die in het ergste geval dodelijk is.
Douchesysteem recent vernieuwd

Het sportcomplex is direct gesloten om de leidingen schoon te maken, de ruim 100 douchekoppen te vervangen en onderzoek te doen naar de oorzaak van de besmetting. Het college van bestuur van de UT staat volgens een verklaring voor een raadsel, want vorig jaar is het hele douchesysteem vernieuwd, nadat tweemaal eerder legionella werd aangetroffen. De leidingen worden elke week gespoeld.

Bron: www.rtl.nl