Hotel-controles op legionella-preventie

Hotels, motels en pensions kunnen zich opmaken voor inspecties op legionella-preventie. Dat heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gezegd.

In de tweede helft van 2013 gaat de organisatie ruim 1.000 hotels, pensions en motels extra inspecteren. Uit cijfers blijkt namelijk dat de naleving bij deze groep al een aantal jaren op onvoldoende niveau is en achterblijft bij andere instellingen die aan extra legionella-preventie moeten doen.

Uitvoering
Controles in het verleden leidden ertoe dat bijna alle hotels, motels en pensions de beschikking hebben over een beheersplan. De uitvoering hiervan blijft echter vaak achter. Dan blijkt bijvoorbeeld dat leidingen van kamers die langer dan een week leegstaan, niet worden doorgespoeld.

Volgens ILT heeft het management de verantwoordelijkheden dan onvoldoende geregeld.

De inspecties
De ILT gaat inspecteren op de aanwezigheid van een risicoanalyse en beheersplan, de uitvoering van eenmalige maatregelen zoals verwijderen van dode leidingen, van periodieke maatregelen zoals spoelen en temperatuur meten, de registratie in het logboek, voldoende monsternames (minimaal 2 keer per jaar) en het melden van normoverschrijdingen.

Dwangsom
Bedrijven waar deze zaken niet op orde zijn, riskeren een last onder dwangsom. Daarbij krijgen ze tijd om een dwangsom te voorkomen door de overtreding op te heffen. Bij herhaalde overtreding krijgen bedrijven een bestuurlijke strafbeschikking opgelegd die kan oplopen tot 2.500 euro per overtreding, tot maximaal 10.000 euro.

Bron: www.horecaentree.nl