Bloemlegging Legionellamonument

Burgemeester Goldschmeding heeft op 12 maart samen met Fred Bertrand van de Stichting Veteranenziekte bloemen gelegd bij het Legionellamonument in Bovenkarspel.
Het is dit jaar vijftien jaar geleden dat er legionella uitbrak tijdens de Westfriese Flora; 32 mensen overleden aan de gevolgen van deze ziekte en ruim tweehonderd mensen werden ziek.

Westfriese Flora
Vorig jaar keerde Holland Food en Flowers (of Westfriese Flora zoals het destijds nog heette) voorlopig voor een keer terug in Bovenkarspel. De toekomst van dit evenement is nog onzeker. In het kader van 650 jaar stadsrechten van Stede Broec én het 100 jaar bestaan van LTO Stede Broec vond van 27 februari tot en met 2 maart 2014 nog eenmaal de Westfriese Flora plaats, maar nu in het klein in het Vereenigingsgebouw in Bovenkarspel.

Elk jaar bij stil staan
Burgemeester Goldschmeding vindt dat we de gebeurtenissen uit het verleden niet mogen vergeten. “Uit respect voor de slachtoffers en nabestaanden van de Legionella-ramp, vind ik het goed om hier toch nog bij stil te staan.” De burgemeester doet dit door namens de gemeente een bloemstuk te leggen bij het monument aan de Spoorsingel in Bovenkarspel. Fred Bertrand, voorzitter van de Stichting Veteranenziekte, geeft aan dit gebaar te waarderen. “Mijn voornemen is om dit elk jaar te doen,” aldus Marian Goldschmeding.

Toespraak
De toespraak gehouden door Fred Bertrand, voorzitter Stichting Veteranenziekte, is in zijn geheel hier te lezen.

Bron: www.stedebroec.nl