ALS JE NIET ZOEKT DAN VIND JE OOK NIETS…….

Je bent heerlijk op vakantie met je gezin en verblijft op een camping met een bevriend gezin. Je hebt lol en maakt gebruik van de whirlpool die bij de stacaravan van het bevriende gezin staat. Dan na 1,5 dag worden alle 3 de kinderen van 7, 8 en 15 jaar ziek. Echt ziek. De kinderen hebben op een gegeven moment 40, 40,5 en 41 graden koorts. De vader van het andere gezin is de hele voorgaande week ook al ziek.

Over de whirlpool was al eerder bij de receptie aangegeven dat deze erg smerig was. De whirlpool werd schoongemaakt en bijgevuld. Toen de kinderen ziek werden dachten de ouders allebei aan de whirlpool. Het zou toch niet…..

Met de kinderen naar het ziekenhuis en inderdaad blijkt het een longontsteking en besmetting met de legionellabacterie. Alle 3 de kinderen besmet. De campingeigenaar maakt je uit voor leugenaar, als je Nederland belt wordt er gezegd dat kinderen eigenlijk nooit ziek worden van legionella. Of het wel echt zo is, is keer op keer de vraag die gesteld wordt.

Het andere gezin is inmiddels naar huis gereden met 4 zieken, waarvan 2 kinderen van 15 en 17 jaar.

De GGD en LCI (RIVM) geven aan dat je voor informatie en procedures in Frankrijk moet zijn. Het probleem is alleen dat daar alles in het Frans gaat, wat je niet goed spreekt.

Dit verhaal kwam de volgende dag bij ons als Stichting Veteranenziekte terecht doordat het gezin ons belde met de kreet: Legionella! Help!

Aangezien het hier gaat om 9 personen, waarvan er 7 ziek zijn waaronder 5 kinderen bellen wij als Stichting ook met GGD en LCI. Wij krijgen hetzelfde antwoord: procedures moeten worden gevolgd. We moeten wachten tot de melding officieel in Nederland binnen is. Wij geven als Stichting aan dat dit een bijzonder geval is. Wanneer er 7 mensen ziek zijn van 1 locatie dan is dat ernstig, maar wanneer krijg je de dag na ziek worden door dat er sprake is van 7 besmettingen door 1 whirlpool?  Wij wilden als Stichting het risico dat de andere 22 whirlpools ook besmet zouden zijn en daarmee het risico voor enorme aantallen zieke mensen tot een minimum beperken en vroegen om snelle actie. Uiteindelijk is er door de instanties toch gewacht tot de volgende dag, totdat officieel was gemeld dat er 7 legionellapatiënten waren. Onze visie: overheidsinstanties moeten procedures durven loslaten wanneer de situatie daarom vraagt. Hoe eerder wordt ingegrepen hoe minder kans dat er meer slachtoffers vallen.

De onderzoeken zijn vervolgens gestart en de drinkwaterinstallatie van de camping bleek besmet. De camping had de whirlpool snel gereinigd, dus daar was het niet in gevonden door de monsternemers. Maar…het gezin had zelf nog snel een fles water uit de whirlpool meegenomen. Deze is koel vervoerd, maar wel pas heel laat bemonsterd, maar wel serotype 1 geconstateerd in bizar hoge aantallen.

Waar de familie vervolgens tegenaan blijft lopen is het ongeloof dat de kinderen ziek zijn geworden. Alle medici blijven zeggen: o mevrouw, weet u het wel zeker? Dit zien we nooit he. Dit zou wel heel bijzonder zijn etc. etc. Kinderen worden eigenlijk nooit ziek van legionellabacteriën, en al helemaal geen gezonde kinderen.

Ook uit de statistieken komt dat het zeldzaam is dat er kinderen ziek worden. Maar wanneer je niet zoekt, vind je ook niets. Dus als er bij kinderen met een longontsteking niet wordt getest op legionella, dan hebben kinderen gewoon longontsteking. En kinderen herstellen makkelijker, dus reageren goed op antibiotica, worden weer beter en alles gaat weer verder.

De ouders van deze kinderen van 7, 8 en 15 zijn strijdbaar. Zij willen dat er bij artsen bekendheid komt dat kinderen wel degelijk ziek zouden kunnen worden van legionella. Wij als Stichting zouden willen dat er bij kinderen en volwassenen standaard bij longontsteking een urine-antigeentest wordt uitgevoerd, zodat we een beter beeld krijgen hoeveel volwassenen en kinderen daadwerkelijk besmet raken door legionellabacteriën conform het aloude principe: Zoekt en gij zult vinden.