Mist rond geld voor legionella

ZUTPHEN – Bijna zes ton verzekeringsgeld, gereserveerd voor de honderden slachtoffers van de legionellaramp op de Westfriese Flora in Bovenkarspel, blijkt al sinds 2002 onzichtbaar en onbereikbaar ‘op rente’ te staan bij een vage stichting – Talpa – in Winterswijk.

De Consumentenbond deed woensdag 22 april namens de slachtoffers een poging om de schatkist te kraken. Dat gebeurde via een kort geding dat diende voor de rechtbank in Zutphen.

Begin dit jaar kwam aan het licht dat verzekeraar Nationale Nederlanden al in oktober 2002 ruim 577 duizendeuro heeft uitgekeerd aan whirlpoolhandelaar Jan Jong Holding. Die heeft het geld geparkeerd in de stichting Talpa (Latijns voor ‘mol’), statutair gevestigd in Gelderland. Doelstelling: geld uitkeren aan slachtoffers van de legionellaramp. Hierover diende in Zutphen een kort geding.

Talpa had raadsman Jacob van Rhijn afgevaardigd, die verklaarde dat de claims verjaard zijn. Consumentenbond-advocaat John Beer bracht daar tegenin dat het geld niet voor niets is uitgekeerd. Kortgedingrechter R. van Valderen probeerde duidelijkheid te krijgen. Van Rhijn wist het niet precies en omdat het bestuur was weggebleven kon hij ook geen ruggespraak plegen. De rechter, korzelig: “Ik heb er grote problemen mee dat u essentiële vragen hier niet kunt beantwoorden.” Uitspraak 14 mei.

Bron: De Stentor