Herdenking voor Flora-slachtoffers

door Thijs Wartenbergh.

BOVENKARSPEL, zondag – Het merendeel van de ruim 200 mensen die tien jaar geleden op de Westfriese Flora in Bovenkarspel besmet raakten met legionella, heeft nog steeds lichamelijke en psychische klachten.

Donderdag is er in het West-Friese dorp een herdenkingsbijeenkomst voor de 32 slachtoffers die aan de besmetting overleden. Uit een onderzoek dat in 2004 plaatsvond blijkt dat er bij de besmette personen in meer of mindere mate sprake is van een ernstige beperking in fysieke functies, emotionele problemen, geheugenverlies en pijn. Sommigen zijn arbeidsongeschikt geraakt.

Omdat er na 2004 geen onderzoek meer is geweest, is onduidelijk hoeveel mensen nu nog steeds hinder ondervinden in hun functioneren. Bestuurslid Leo Bikker van de na 1999 opgerichte stichting Veteranenziekte, een ander woord voor legionella: “Uit contacten met betrokkenen blijkt dat velen nu nog steeds de gevolgen ondervinden van de besmetting. Exacte cijfers ontbreken echter op dit punt.” De stichting hoopt dat er een onderzoek komt naar de gevolgen van een besmetting op langere termijn.

Dr. Kamilla Lettinga van het AMC in Amsterdam, die in 2003 promoveerde op een onderzoek naar legionella, zei toen al dat zo’n onderzoek geen overbodige luxe is: “De legionellabacterie is een heel bijzondere bacterie. Ondanks ons onderzoek weten we wereldwijd gezien nog altijd weinig over de precieze gezondheidsgevolgen op lange termijn.” Dat zovelen nog last hebben van de ziekte, waarbij zich vooral longontsteking manifesteert, komt volgens Fred Bertrand, voorzitter van de stichting Veteranenziekte, doordat na de uitbraak van de besmetting niet direct de juiste medicatie voorhanden was: “We hadden te maken met een nieuw fenomeen. Artsen vroegen zich af wat de juiste behandeling was.”

De herdenkingsbijeenkomst vindt plaats in aanwezigheid van onder anderen minister Ab Klink van Volksgezondheid en oud-minister Els Borst van ditzelfde ministerie.

Bron: De Telegraaf. 08-03-2009