Consumentenbond wint kort geding tegen stichting Talpa

Op 14 mei 2009 heeft de Rechtbank Zutphen uitspraak gedaan in het kort geding dat door de Consumentenbond ten behoeve van de legionella-slachtoffers was aangespannen tegen de Stichting Talpa.

Het kort geding werd aangespannen nadat eerder dit jaar bekend werd dat al in 2002 in deze stichting gelden voor de slachtoffers waren gestort. In de afgelopen zeven jaar heeft de stichting aan de beschikbaarheid van deze gelden geen bekendheid gegeven en vervolgens bleek dat het stichtingsbestuur niet goedschiks aan betaling wilde meewerken. De gelden zijn in 2002 gestort door de verzekeraar van de voor de legionellaramp uit 1999 verantwoordelijke bubbelbadeigenaar Jan Jong geld gestort en waren expliciet voor de slachtoffers bedoeld was.

De uitspraak van de rechter is voor de slachtoffers positief en – in essentie – als volgt samen te vatten:
1. Het bestuur van de stichting moet zich op korte termijn bereid verklaren om te overleggen over een schadevergoedingsregeling voor de slachtoffers, waarbij tevens is bepaald dat een door de rechter aangewezen onafhankelijke “dwangvertegenwoordiger” desnoods namens de stichting kan gaan optreden.
2. De stichting moet aan de Consumentenbond in financieel opzicht volledige opening van zaken geven.
3. Het vermogen van de stichting is onder bewind gesteld.

Tegen dit vonnis staat uiteraard hoger beroep open maar de rechter heeft bepaald dat het vonnis uitvoerbaar bij voorraad is zodat aan de veroordelingen moet worden voldaan ongeacht een eventueel hoger beroep door de stichting.

In deze uitspraak zijn alle vorderingen van de Consumentenbond toegewezen. Het is een belangrijke steun in de rug voor de slachtoffers die al meer dan tien jaar wachten op vergoeding van hun schade. Naar verwachting zal in de komende periode een begin worden gemaakt met het treffen van een vergoedingsregeling voor de slachtoffers.

Bron: Beer Advocaten