“Kille overheid schuift verantwoordelijkheid af”

Stichting Veteranenziekte ‘bitter teleurgesteld’ na negatieve uitspraak Gerechtshof Amsterdam.

BOVENKARSPEL/ZUTPHEN – “Bij al onze mensen brengt de negatieve uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam een gevoel van bittere teleurstelling teweeg waarbij – volgens ons ten onrechte – de Staat der Nederlanden en de Westfriese Flora de dans ontspringen.”

Zo reageert de landelijke Stichting Veteranenziekte vandaag op de uitspraak in hoger beroep van het Gerechtshof Amsterdam waarbij Staat der Nederlanden en beursorganisator Westfriese Flora, uiteindelijk niet aansprakelijk zijn gesteld voor de gevolgen van de Legionellaramp in 1999. Daarbij stierven minstens 32 mensen en raakten meer dan 200 mensen ernstig, vaak blijvend, ziek. Het Hof Amsterdam heeft donderdag 25 oktober 2007 het vonnis van de rechtbank Alkmaar uit 2002 bekrachtigd. Dat betekent dat alleen de twee bubbelbadhouders aansprakelijk zijn gesteld.

De Stichting Veteranenziekte vervolgt: “Na een veel te lange, jarenlange juridische strijd, overheerst vandaag een gevoel van eenzaamheid en kou. Uiteindelijk heeft helaas ook het bijna hoogste rechtscollege in ons land besloten dat alleen de twee particuliere bubbelbadhouders aansprakelijk zijn te stellen. Stichting Veteranenziekte blijft onverkort van mening dat de landelijke overheid en de Westfriese Flora in 1999 tekort zijn geschoten in hun zorgplicht. De negatieve uitspraak geeft de honderden veelal oudere slachtoffers opnieuw een fikse knauw in hun toch al moeizame verwerkingsproces. Wij wensen ‘onze mensen’ veel sterkte om zo positief mogelijk om te gaan met deze nieuwe tegenslag, waarbij wij er overigens voor waken in een nieuwe slachtofferrol te vervallen. Uiteindelijk heeft de rechter het ‘laatste woord’ gesproken en die uitspraak zullen wij uiteraard ten volle respecteren

De Stichting wijst ook op de rechtsongelijkheid die volgens haar bestaat met betrekking tot de ‘eveneens verschrikkelijke’ rampen in onder meer Volendam en Enschede. De slachtoffers van café- en vuurwerkbrand kregen relatief snel wél forse schadevergoedingen.

De Stichting zal de politieke partijen in de Tweede Kamer benaderen met de vraag hun ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid’ te nemen.

De Stichting Veteranenziekte overweegt in samenspraak met de Consumentenbond in cassatie te gaan.

Zij dankt in het bijzonder en met nadruk de Consumentenbond en Advocatenkantoor Beer uit Amsterdam die zich acht jaar lang onvermoeibaar, energiek en inventief voor de belangen van honderden getroffenen hebben ingezet.

Meer informatie:
Voorzitter Fred Bertrand:06 – 53943131