Twee maanden geen huur na legionella in drinkwater

UTRECHT – De bewoners van de 78 woningen in de Utrechtse Rivierenwijk, waar legionellabacteriën in het drinkwater zijn aangetroffen, krijgen twee maanden huur terug als schadevergoeding. Een woordvoerder van woningcorporatie Bo-Ex bevestigde donderdag een bericht hierover in Trouw.

De bacteriegroei onstond doordat in het complex woningen de wettelijke norm van 25 graden Celsius voor het drinkwater werd overschreden. Uit onderzoek bleek dat de stadsverwarmingsbuizen onder de woningen de drinkwaterleidingen opwarmden. Tot nu toe zijn geen gevallen van legionellabesmettingen bekend.

De woningcorporatie zal ook de materiële schade vergoeden die de bewoners hebben geleden door de opgewarmde drinkwaterleidingen. Bo-Ex zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de geleden schade, maar wil bewoners tegemoet komen omdat ze mogelijk geen geld van de verzekering zien. ‘Hoeveel we uiteindelijk moeten uitkeren weet ik nog niet, maar wij zullen zeker proberen dat wel bij de verantwoordelijke partijen vergoed te krijgen’, aldus de woordvoerder.
Ondertussen wordt geprobeerd de temperatuur van het drinkwater te laten dalen. Daarnaast zorgt de woningcorporatie voor constante doorstroming in de leidingen om zo de kans op nieuwe bacteriën te voorkomen. Eerder werd al in alle woningen een speciale douchekop met filter geïnstalleerd.

Bron: ANP.