Opnieuw Legionella in Roermond

(van een onzer verslaggevers)

ROERMOND (GPD) – In het appartementencomplex Herenhof in Roermond is opnieuw een legionellabesmetting vastgesteld.

Het betreft een zeventigjarige vrouw, bij wie de besmetting zaterdag is geconstateerd. Het is het vierde geval in het gebouw, aldus de GGD Noord- en Midden-Limburg.

Een 85-jarige bewoner van de Herenhof is twee weken geleden overleden aan de veteranenziekte. Afgelopen donderdag werd legionella vastgesteld bij een 80-jarige medebewoner. Bij een 70-jarige man, die vrijdag met longontsteking werd opgenomen, is legionellabesmetting nog niet vastgesteld. Bij zijn 70-jarige vrouw gebeurde dat zaterdag wel.

In een brief aan de bewoners heeft de GGD meegedeeld dat drie legionellabesmettingen inmiddels zijn bewezen. Bij alle bewoners van de Herenhof is zaterdag de douchekop vervangen door een exemplaar met een filter. De bron van besmetting is nog niet gevonden. De GGD heeft de ongeveer vijftig, vooral oudere bewoners en hun huisartsen gevraagd de komende drie weken alert te blijven op ziektebeelden als snelle temperatuursverhogingen bij griepachtige verschijnselen. ‘Met name de komende week is spannend, omdat de meeste ziekteverschijnselen zich twee tot tien dagen na besmetting voordoen’, aldus Kranen. De maximale incubatietijd bij legionella is drie weken, aldus de GGD.

Experts van het nationaal laboratorium komen morgen watermonsters nemen. Alleen inademen van de legionellabacterie via waternevel kan tot besmetting leiden. De meeste mensen worden er niet ziek van. Wie wel ziek wordt, krijgt zware longontsteking. De ziekte begint onder meer met snel opkomende hoofdpijn en spierpijn. Vooral ouderen zijn kwetsbaar en kunnen eraan overlijden. De ziekte is te behandelen met antibiotica.

Bron: GPD.