Legionellabesmetting in Joegoslavië-Tribunaal

DEN HAAG – In het hoofdgebouw van het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag is vrijdag een legionellabesmetting geconstateerd.

In welingelichte kringen verluidt dat er ‘geen reden is tot paniek’. Toch mogen alle personeelsleden die dat wensen, vervroegd naar huis gaan.

In een gedeelte van het gebouw is de luchtverversing uitgezet. President Fausto Pocar en griffier Hans Holthuis van het VN-hof hebben in overleg met het Bureau van de Hoofdaanklager besloten dat daar geen zittingen meer plaatsvinden totdat de boel komend weekend is ontsmet.

In de wandelgangen van het VN-hof werd vrijdagmiddag gekscherend gememoreerd dat Vojislav Seselj vorig jaar niet nader gespecificeerde ‘Nederlandse geheime diensten’ ervan beschuldigde alle gevangenen van het tribunaal te willen doden door een infectieziekte te verspreiden. De Servische politicus eiste daarom de verhuizing van het VN-hof naar een ander land. Het enfant terrible van de Servische politiek zei er niet bij hoe hij het ‘monsterlijke Nederlandse plan’ op het spoor was gekomen.

Bron: ANP