Legionella in de wijk. Paniek?

Journalist Sjoerd Litjens woont in de Utrechtse rivierenwijk, waar de legionellabacterie al in tientallen woningen is aangetroffen, ook zijn appartement wordt nu onderzocht, hij doet verslag. Deel 1.

Op 20 juli werden wij, de bewoners van de Utrechtse rivierenwijk, er voor het eerst over geïnformeerd. Op twee plekken was de bacterie aangetroffen. Nu, twee weken later is er van alles gebeurd om besmetting te voorkomen. Maar het laatste nieuws is zorgwekkend: bij 78 huishoudens is de bacterie aangetroffen.

28 graden
Vanmiddag kregen we een persoonlijk geadresseerde brief van het bedrijf dat ons drinkwater verzorgt, Hydron. In die brief staan de resultaten van het onderzoek dat is gedaan naar ons drinkwater. De temperatuur van het koude water was te hoog: 28 graden. De uitslag van het monster dat werd genomen laat bij ons nog enkele dagen op zich wachten.
Of we ons zorgen moeten maken, weten we dus niet. Wat ik wel weet is dat de legionellabacterie dodelijk kan zijn voor mensen met een lage weerstand, bejaarden vooral. Het is een bacterie die op je longen gaat zitten en dan gekke dingen kan doen. Er wonen hier best veel bejaarden, maar ik ben het niet en met mijn weerstand is niks mis.

Lang douchen
Of toch? Ik zweet al wel twee weken als een otter, liters vocht verlies ik, vooral ‘s nachts. Dat ligt waarschijnlijk gewoon aan de hittegolf van de voorbije weken. Onwillekeurig ga je wel denken. Ik sta graag en lang onder de douche. En die door mij zo geliefde douche is precies de plek waar de bacterie (wanneer nevel ontstaat) actief wordt. Als ik douche barst het dus van de nevel.
Nu hoef ik me daar op dit moment niet meer druk over te maken. We zijn afgesloten van de stadsverwarming en dus het warme water. Sinds gisteren hebben we een noodboiler, een elektrische, waar vijftig liter water in kan. Dat betekent dat we een kwartiertje kunnen douchen en dat het daarna uren duurt voordat we weer warm water hebben.

Supersafe
Het water dat nu uit de douche komt is ‘supersafe’ zo verklaarde een heel ijverig mannetje dat ons vorige week bezocht. Hij kwam langs om een nieuwe douchekop te installeren. ‘Salmonellaproof’, zei hij erbij. Ik snapte natuurlijk precies wat hij bedoelde. Gisteren was-ie er weer. Hij kwam de filter van onze douchekop vervangen en keek er heel geruststellend bij.
Nee, eigenlijk heb ik vooral last van geluidsoverlast. Er staan hier verspreid over de wijk een paar enorme pompen die het warme water wegpompen uit de ruimte waar ook de waterleidingen lopen. Dit moet de watertemperatuur tijdelijk omlaag brengen. Dat klinkt ongeveer zo: ‘ffffuuuuuuuntkfuuuuuuntkfuuuuuuntk’ en dat dan 24 uur per dag precies onder het slaapkamerraam.
De afgelopen twee weken was het dus vooral de vraag: Raam open of dicht? Herrie of hitte? De hittegolf is inmiddels verdwenen maar vanavond als tientallen verontwaardigde bewoners uit ons buurtje bijeenkomen voor een in allerijl georganiseerde informatiebijeenkomst, rijzen er vast nieuwe vragen. Wordt vervolgd.

Sjoerd Litjens

Bron: Planet Internet.