Legionella baart omwonenden centrale zorgen

ROERMOND (GPD/Novum) – Omwonenden van de Clauscentrale in Maasbracht zijn ongerust over de mogelijke verspreiding van de legionellabacterie door de koeltorens van de elektriciteitscentrale. Dat zegt een woordvoerster van de GGD Noord- en Midden-Limburg.

De GGD kreeg gisteren tientallen telefoontjes van verontruste inwoners van Maasbracht, Thorn en Heel. De gezondheidsdienst gaat donderdag proefmonsters nemen in de koeltorens van de Clauscentrale. Dit gebeurt nadat in korte tijd in Roermond twee mensen zijn overleden aan de veteranenziekte en drie anderen ernstig ziek zijn geworden als gevolg van legionellabesmetting.

Afgelopen vrijdag overleed een 43-jarige man in de Roermondse wijk Donderberg. Ruim een maand eerder overleed in Roermond een 85-jarige bewoner van appartementencomplex aan de veteranenziekte. Een woordvoerder van Essent, eigenaar van de installatie, acht de kans minimaal dat bij de centrale de besmettingsbron wordt gevonden. ‘Wij houden zelf twee à drie keer per week controles. Daarnaast verversen we ons water dagelijks en zorgen we ervoor dat er ‘s nachts geen waterdamp de lucht in komt.’

Bron: GPD.