Koeltorens met spoed onderzocht

door een onzer verslaggevers

AMSTERDAM – De GGD in de hoofdstad krijgt normaliter tien tot twintig meldingen van besmetting met de legionellabacterie per jaar. “Meestal lopen mensen dit tijdens hun vakantie op. Dat is nu duidelijk niet het geval geweest” , licht Anneke van den Hoek de situatie toe.

De veteranenziekte kan ontstaan na het inademen van zeer kleine druppeltjes water waarin de bacterie zich bevindt. Fonteinen of bijvoorbeeld douches in zwembaden en bij sauna’s, bleken in het verleden veelvuldig bron van besmetting. De GGD gaat met spoed alle Amsterdamse bedrijven in kaart brengen die gebruikmaken van een airconditioning waarbij koeltorens op het dak zijn geplaatst. Zo wordt getracht om snel de bron op te sporen en te voorkomen dat nog meer personen de veteranenziekte oplopen.

Afweer
Overigens wordt een relatief klein percentage van de mensen die besmet raakt met de gevreesde bacterie ook daadwerkelijk ernstig ziek. Zware rokers, mensen met chronische longaandoeningen, ouderen en mensen die geneesmiddelen gebruiken die hun afweer verstoren, lopen een groter risico.
De legionellaramp in 1999 op de Westfriese Flora in Bovenkarspel kostte uiteindelijk 32 mensen het leven.
De tijd tussen besmetting en de eerste ziekte verschijnselen ligt tussen de twee en twintig dagen. De veteranenziekte is goed te behandelen. Hoe sneller antibiotica worden toegediend, hoe beter.

Bron: De Telegraaf.