Inwoner IJsselstein besmet met legionella

IJSSELSTEIN (GPD/Novum) – Een inwoner van IJsselstein (Utrecht) is maandag in het ziekenhuis opgenomen met een legionellabesmetting.

Mogelijk is de man besmet door een familielid dat in het appartementencomplex aan de Roerstraat in Utrecht woont, waarvan twee bewoners eerder in het ziekenhuis werden opgenomen met de legionellabacterie. Het is nog niet duidelijk of er een relatie is tussen de besmettingen, dat wordt onderzocht door de GGD Midden Nederland.

Vorige week werd bekend dat een bewoner van een bejaardencomplex in Roermond is overleden aan de veteranenziekte en zeker één, maar mogelijk twee anderen zijn besmet. De persoon van wie zeker is dat hij is besmet, ligt in het ziekenhuis. Een besmetting met de legionellabacterie kan met hoge koorts en longontsteking gepaard gaan en in bepaalde gevallen dodelijk zijn. De veteranenziekte, zoals de aandoening ook wordt genoemd, is volgens de GGD goed te behandelen. De meeste mensen worden niet ziek na blootstelling aan de bacterie. Vooral ouderen, zware rokers en mensen met longaandoeningen lopen het risico door de bacterie te worden geveld.

Bron: GPD.