Ketensamenwerking Legionellapreventie

Samen maken we de keten sterker dan de sterkste schakel

Legionellapreventie blijft onze aandacht vragen, want ondanks de sterk verbeterde regelgeving komen legionellabesmettingen nog steeds voor. Verplichte beheerplannen en inspecties moeten Legionella-uitbraken voorkomen. En toch gaat het nog steeds mis, ook bij gloednieuwe gebouwen. Hoe kan dat?

Uitdaging voor alle schakels uit de bouwketen
Jaarlijks nog steeds 350 slachtoffers van legionellabesmetting Het is de hoogste tijd dat elke partij in het bouwproces verantwoording neemt voor Legionellapreventie. Want we willen allemaal dat mensen veilig en fijn kunnen verblijven en wonen in de gebouwen die we samen neerzetten. Met een goede samenwerking in de keten is dit te bereiken en worden we zelfs sterker dan de sterkste schakel in de keten!

Hoe snijden we de Legionella-bacterie de pas af?
3000 besmette watermonsters per jaar gemeld De gevaarlijke bacterie komt in oude èn nieuwe leidinginstallaties voor. De uitdaging is te voorkomen dat het water (ongewenst) boven de
25 °C opwarmt door zogenaamde hotspots. Dan moet wel in het gehele bouwproces de ISSO/SBR 811-publicatie “Integraal ontwerpen van Legionellaveilige woningen” op het netvlies staan. Deze moet echt vanaf het begin tot en met het eind van het bouwproces en in de gebruiksfase worden toegepast, niet alleen voor woningen maar ook in de utiliteitsbouw.

Voor wie?
Wij nodigen bouwopdrachtgevers, architecten, aannemers, installatieadviseurs, installateurs, waterbedrijven, gebouwenbeheerders en eindgebruikers, zoals woningbouwcorporaties, zorginstellingen en leisure sector uit om met elkaar creatief ‘dwars’ te denken om nieuwe wegen te vinden naar effectieve en duurzame legionellapreventie. Zo maken we de keten nog sterker dan de sterkste schakel.

Bekijk het programma | Ga naar aanmelden

Stichting Veteranenziekte