Haga Ziekenhuis kiest voor Bifipro®-systeem

Driebergen, 2 mei 2014

’Optimale bestrijding van Legionella in drinkwater’

Haga Ziekenhuis kiest voor Bifipro®-systeem

Het Haga Ziekenhuis in Den Haag (locatie Leyweg) heeft voor de bestrijding van Legionella in het drinkwater gekozen voor de Bifipro®-installatie van Holland Water uit Driebergen, net zoals vele andere ziekenhuizen, zorginstellingen, hotels en overige prioritaire instellingen dat al eerder deden. Het systeem is er inmiddels operationeel. Hoewel het ziekenhuis in het verleden slechts sporadisch werd geconfronteerd met Legionellabesmettingen (en dan nog in lichte en ongevaarlijke vorm), wil het Haga Ziekenhuis zijn patiënten en personeel optimale veiligheid bieden waar het gaat om de kwaliteit van het drinkwater. Vandaar dat het ziekenhuis de Bifipro® heeft aangeschaft.

Waterleidinginstallaties, waarin het water nogal eens langere tijd stilstaat en warmer wordt,  herbergen vaak grote hoeveelheden biofilm. Bacteriën, zoals Legionella, nestelen zich in die biofilm  om zich vervolgens razendsnel te vermenigvuldigen en te verspreiden door de hele installatie. Door het toepassen van de Bifipro®, die in ionvorm kleine hoeveelheden koper en zilver aan het water toevoegt, wordt de biofilm bestreden en de groei van bacteriën sterk geremd.

Met de keuze voor het systeem van Holland Water wil het Haga Ziekenhuis onderstrepen dat het belang van de patiënten op de allereerste plaats staat en dat het dus ook geen enkel risico met het drinkwater wil nemen. “We hadden ons Legionellabeheer al jaren op orde en waren zelfs de eerste in Nederland die een aantal jaren geleden een zogenaamde Legionellaveilige verklaring van Kiwa kregen”, zegt  Hans Heesen, Manager Techniek bij het Haga. “Maar we zochten toch een mogelijkheid om de gebruikers van ons drinkwater nóg veiliger water te kunnen aanbieden. Na een zorgvuldige vergelijking van de verschillende installaties en aanbieders kwamen we tot de conclusie dat het Bifipro®-systeem voor ons de grootste zekerheid kon bieden.”

Bovendien, aldus Heesen, is het systeem het meest geschikt voor toepassing in ziekenhuizen en voldoet het -anders dan veel andere systemen- aan alle wettelijke eisen. Hij voegt daar nog aan toe dat het ziekenhuis dankzij het systeem op termijn veel energie en water zal besparen. “En als Haga willen wij ook op het gebied van energiebesparing waar mogelijk voorop lopen.”

Inruilen
Steeds vaker wordt Holland Water benaderd door instanties die al filterinstallaties, UV-installaties of chloor hebben toegepast, maar daarmee niet het gewenste resultaat bereiken. Door dergelijke systemen, of niet-gecertificeerde systemen, in te ruilen komt Holland Water deze instanties graag tegemoet. Inmiddels zijn in Nederland meer dan tweehonderd Bifipro®-installaties voor drinkwater en koeltorens operationeel.

Voor nadere informatie:
Holland Water, Anne-Marie van Pinxteren, 0343 475 090 / 06 467 471 23